Ima li moja poslovna ideja smisla?

Ima li moja poslovna ideja smisla?

Imate tu ideju koja vam se već neko vrijeme mota po glavi i sanjate kako ćete je realizirati u skoroj budućnosti. No jeste li provjerili ima li vaša poslovna ideja smisla? Osim što pratite svoj instinkt koji vam govori da ćete uspjeti, jeste li pronašli kakve objektivne dokaze koji potvrđuju uspjeh vaše ideje?

Surova činjenica je da 80% svih poduzeća propadne u prvoj godini poslovanja. Uspiju tek dva od 10. Da, dobro ste pročitali. Šanse da uspijete su vam samo 20%. Ako ćemo realno, zapravo su i niže. Jer od tih 20% slobodno još možete oduzeti pokoji postotak na račun tržišta, vlastitog neiskustva, nedovoljno educiranih zaposlenika ili promjena na tržištu.

Naravno, ne želimo vas obeshrabriti, dapače. Svrha ovog članka je da vas uputimo kako provjeriti svoju poslovnu ideju prije negoli u nju uložite svoje najvrjednije resurse – vrijeme i novac.

Kako testirati poslovnu ideju?

Možete imati super proizvod ili uslugu, priču, promociju i tako dalje, no ako nemate pametno i kvalitetno razrađeni poslovni model, bit ćete u gubitcima. A ideja cjelokupnog poduzetništva je da ipak poslujete s profitom, zar ne?

Jedan od načina na koji možete provjeriti svoj poslovni model je platno poslovnog modela (eng. canvas business model). O čemu se radi? U jednostavnoj tabeli koju zovemo platno poslovnog modela ispunit ćete ukupno 9 područja poslovanja, koja moraju zajedno dobro logično funkcionirati. Svrha ispunjavanja navedenog platna je da shvatite kako ćete svoj rad i odnos s kupcima konvertirati u ekonomsku vrijednost, odnosno prihode za svoje poslovanje.

Važno je osvijestiti da u vlastitom poslovanju ne stvaramo samo robu ili uslugu, već vrijednost za svoje kupce.

Kako popuniti platno poslovnog modela?

Za početak, ovdje preuzmite platno poslovnog modela te ga po potrebi isprintajte. Kao što smo prethodno spomenuli, platno poslovnog modela sastoji se od ukupno 9 područja, koja ćemo vam predstaviti u nastavku.

platno-poslovnog.modela
Platno poslovnog modela, izvor: https://superprica.com/wp-content/uploads/2021/04/Biznis-model-Canvas_-number.png

Platno poslovnog modela ispunjava se počevši od desne strane. Zato ćemo se najprije pozabaviti segmentima kupaca, odnosima s njima i ponudom vrijednosti za kupce.

SEGMENTI KUPACA

Jedna od najvažnijih poduzetničkih lekcija je da shvatite tko su vaši idealni kupci. Imajte na umu da se ne možete svidjeti svima niti ne morate. Važno je pronaći segment kupaca za koje ćete stvoriti dovoljno veliku vrijednost da vas obožavaju.

Pitajte se, tko su ti vaši „najbolji kupci“? Zatim ih detaljno opišite.

ODNOSI S KUPCIMA

Nakon što ste osvijestili tko su vaši najvažniji kupci, vrijeme je da analizirate odnose s njima. Na koji način i putem kojih kanala oni saznaju za vas, kako s vama stupaju u kontakt, kada se odlučuju za kupnju, komunicirate li s njima nakon što naprave kupnju… Pitajte se i hoćete li graditi osobni ili strogo poslovni odnos s njima. Konačno, pitajte se hoćete li to sve raditi osobno ili ćete dio komunikacije automatizirati.

PONUDA VRIJEDNOSTI

Ponavljamo, vrijednost koju dajete svojim kupcima je najvažniji dio platna poslovnog modela. Ne prepoznaju li kupci nešto vrijedno za sebe u vašoj ponudi, oni neće kupiti, a vi nećete ostvariti poslovni uspjeh o kojem sanjate.

No što je zapravo jedinstvena prodajna ponuda (UVP = eng. unique value proposition)? Ukratko, riječ je o jasnoj izjavi koja opisuje dobrobit vaše ponude, kako rješavate potrebe svojih kupaca i što vas razlikuje od konkurencije. Vaš jedinstveni vrijednosni prijedlog trebao bi se istaknuti na vašoj web stranici i u svakoj marketinškoj kampanji.

Nakon što smo u platno poslovnog modela upisali kupce i vrijednost koju im dajemo, vrijeme je da se pozabavimo sa sljedeća četiri područja:

  • ključnim partnerima
  • ključnim aktivnostima
  • ključnim resursima i
  • kanalima prodaje.

KLJUČNI PARTNERI

Živimo u svijetu kružne ekonomije. Kako ne proizvodimo sve potrebne resurse sami, logično je da ćemo trebati partnere, nekoga od koga ćemo dobavljati robu i usluge. Partnere je važno birati pomno, jer koliko oni kvalitetni mogu unaprijediti vaše poslovanje i s njima možete rasti, toliko oni manje kvalitetni mogu biti za vaše poslovanje rizični.

Također, želimo vam skrenuti pozornost na to kako u posljednje vrijeme sve više poduzeća bira partnere koji posluju kao društveno odgovorna poduzeća. To znači da takva poduzeća brinu i o okolišu i društvu, ne samo o profitu.

KLJUČNE AKTIVNOSTI

Kada raspisujete ključne aktivnosti, pitajte se koje su vam glavne aktivnosti potrebne kako bi vaš poslovni model funkcionirao. Odnosno, koje to aktivnosti trebate ostvariti, kako biste stvorili ponudu vrijednosti za svoje kupce, distribuirali proizvod, gradili odnose s kupcima i u konačnici nešto i zaradili?

KLJUČNI RESURSI

Nakon što ste popisali ključne aktivnosti, potrebno je još dopisati i ključne resurse koji će vam trebati kako biste raspisane aktivnosti mogli ostvariti. Što vam je sve potrebno kako biste uspješno izradili proizvod ili oblikovali uslugu koja stvara vrijednost?

Evo i male pomoći. Vaši ključni resursi su: ljudi, intelektualni resursi (web stranica ili internet trgovina, aplikacija, patenti), fizički (strojevi i tehnika potrebni za rad) te financijski (sredstva poduzeća, sredstva iz EU fondova ili kredita).

KANALI PRODAJE

Konačno, kanali se odnose na sve načine na koje kupci mogu saznati za vas. Obavezno u kanale osim online, dodajte i offline kanale, bez obzira imate li fizičku poslovnicu ili ne. Neki primjeri kanala su: web stranica, društvene mreže, newsletter, izlog u trgovini, sajmovi, bilbord plakati, objave u novinama ili specijaliziranim časopisima, telefonski pozivi i slično.

Nakon što ste popunili već 7 od 9 polja platna poslovnog modela, već možete razabrati imali li vaša poslovna ideja smisla. No, sačekajte još malo. Ispunite i posljednja dva polja koja se odnose na:

  • strukturu troškova i
  • izvore prihoda.

STRUKTURA TROŠKOVA

U strukturi troškova popišite koji su to najvažniji troškovi da bi vaš poslovni model mogao funkcionirati. Imajte u vidu da osim fiksnih troškova, koje plaćate iz mjeseca u mjesec, postoje i varijabilni troškovi, oni koje ćete plaćati jednom godišnje ili po potrebi.

Osvijestite još i to da se varijabilni troškovi povećavaju povećanjem volumena proizvodnje. Pa što bolje prodaja ide, vi trebate odvajati veće iznose za plaće, sirovine, režije i slično.

IZVORI PRIHODA

Zadnje polje platna poslovnog modela odnosi se na izvore prihoda.

Razni su načini na koje možete naplatiti svoj proizvod ili uslugu:

  • prodaja imovine
  • naknada za korištenje
  • pretplate
  • kreditiranje/iznajmljivanje/leasing
  • licenciranje
  • naknade za posredovanje
  • oglašavanje.

Ovdje trebate razmisliti i o tome hoćete li imati fiksne cijene ili dinamične, koje ćete dogovarati kroz pregovaranje, upravljanje prinosima ili prilagođavanjem tržištu u realnom vremenu.

Konačno, pitajte se koju su vrijednost vaši kupci zaista spremni platiti? A želite li povećati promet, dobro je istražiti i ovo: što trenutno plaćaju, na koji način (jednokratno, obročno, karticama, u gotovini… ), kako bi najradije plaćali te koliko svaki izvor prihoda doprinosi sveukupnim prihodima.

Kada ste završili svoje platno poslovnog modela, zadnji korak je predstavljanje pojedincima, kako biste prikupili što više povratnih informacija o svom poslovnom modelu, ali i dobili ideje kako ga unaprijediti. Nemojte se bojati pitati, i to ne samo one koji vas podržavaju, već i one koji ne vjeruju u vašu poslovnu ideju. Od viška odgovora u ovom slučaju glava vas neće boljeti.

Trebate li pomoć oko izrade platna poslovnog modela, javite nam se.